Vi jurister får tidigt lära oss att vara professionella, sakliga och korrekta. Det är en stor del av vår juristroll och på många sätt rätt, riktigt och bra.
Men jag funderar på om detta måste ske på det lite stela, opersonliga och försiktiga sättet som många av oss jurister har lärt oss är det som gäller.
Även i en sådan enkel sak som att skriva ett mail kommer detta in.
Jag hör fortfarande den förmanande rösten "inte utropstecken efter Hej, en lagom lättsam och trevlig ton, helst inte använda för långa meningar, inte utropstecken alls - använda sig genomgående av punkt, kommatecken på rätt ställe, en traditionell hälsningsfras på slutet och absolut inga smileys".
Suck. Blir ju trött bara att skriva om det. Å hur trött blir jag inte när jag tänker på hur mycket tid och energi jag genom min juristkarriär lagt på att formulera mail på rätt sätt. Även mail där det inte finns någon juridisk information har dissekerats och omformulerats för att passa in i ramen.
Och nu frågar jag mig - är det detta som skapar en bra beställar/klientrelation?
Är vi inte alla människor som gör affärer med andra människor och i det vill ha en äkta kontakt där vi känner att vi kan vara oss själva?
Vad tycker du? Vilka av dina beställar/klientrelationer tycker du mest om och varför?
Comments